Ordo Iuris

Pravna zaštita tradicionalne obitelji u Mađarskoj

„Obitelj je također nešto u životu što je dragocjeno. Ono je ulje u lampi života.” – Gardonyi Géze

Citirani mađarski pisac i književnik lijepo obilježava višestoljetna mađarska nastojanja oko očuvanja braka i obitelji.

Naime, trenutno važeći Ustav Mađarske (2000. godine) sa svojim aneksima 8 puta spominje temu obitelji, više puta naglašavajući i direktno štiteći tradicionalnu definiciju obitelji. Međutim, prije naglašavanja samih odredbi koje se direktno odnose na obitelj, važno je napomenuti neke od osnovnih načela Ustava, koje izravno utječu na definiciju braka.

Mađarski Ustav započinje s riječima „Bože, blagoslovi Mađara!”, poslije kojeg slijedi narodni Credo, koji se smatra važnijim od Preambule. Ovaj dio započinje s riječima „Ponosni smo što je naš kralj Sveti Stjepan (Szent István) prije tisuću godina na čvrstim temeljima smjestio ugarsku državu i učinio našu zemlju dijelom kršćanske Europe.” (stavak 2.) Na to se dodaje da „Prepoznajemo ulogu kršćanstva u očuvanju nacije.” (stavak 6.) U istom dijelu se dodaje da „Vjerujemo da su najvažniji okviri našeg suživota obitelj i nacija, a temeljne vrijednosti našeg zajedništva vjernost, vjera i ljubav.” (stavak 13.)

Nakon narodnog Creda slijedi odjeljak Osnovnih vrijednosti, koji sadrži temeljne odredbe za Mađarsku kao državu, temeljne vrijednosti i ustavna načela, ciljeve države i njene simbole. U svom članku L., ovaj odjeljak utvrđuje da Mađarska štiti instituciju braka kao dobrovoljnu odluku između muškarca i žene zasnovanu na zajednici života, te obitelj kao osnovu opstanka nacije (stavak 1.), da Mađarska podržava roditeljstvo i odgajanje djece (stavak 2.), te da se zaštita obitelji uređuje tzv. Temeljnim zakonom (stavak 3.).

Godine 2020. je u navedeni članak dodana sljedeća odredba „Majka je žena, otac je muškarac.”, a uz obrazloženje usvajanja izmjena Ustava se dodaje, vezano uz navedeni članak, da „Obitelj, najmanja jedinica društva, čuvar je opstanka naroda.” Ostatak ustavnih odredbi su vezane za ugled i pravo na privatnost obiteljskog života. Dodacima 2020. godine se izričito zabranjuje promjena spola djeteta, riječima da „Mađarska štiti pravo djece na samoidentitet prema spolu po rođenju i osigurava obrazovanje prema sustavu vrijednosti koji se temelji na ustavnom samoidentitetu naše zemlje i kršćanskoj kulturi.” (čl. 14 stav. (1.)) Navedeno se može i tumačiti kao zaštite djece od indoktrinacije štetnim ideologijama. U članu R. je 2020. godine isto tako dodano da je državnim organima obavezna zaštita kršćanske kulture.

Sljedeći najbitniji pravni izvor za zaštitu tradicionalne obitelji u Mađarskoj jest tzv. Temeljni Zakon o Zaštiti obitelji. Navedeni Temeljni Zakon u svom uvodnom djelu precizira Ustavne odredbe, te dodatno inzistira na ključnoj važnosti obitelji za funkcioniranje cijele države. Ovdje se navodi da je obitelj nastala prije prava i države, te da počiva na moralnim osnovama. Dirljive riječi Temeljnog Zakona su sljedeće :

„Obitelj je najvažniji nacionalni resurs Mađarske. Kao temeljna ćelija društva, obitelj je jamstvo opstanka naroda i prirodno okruženje za razvoj ljudske osobnosti, koju država mora poštovati.

Obiteljski odgoj sigurniji je od bilo koje druge alternative. Brak, kao zajednica života koja se temelji na međusobnoj ljubavi i poštovanju, siguran je temelj za stvaranje obitelji, zbog čega zaslužuje posebno poštovanje. Obitelj ispunjava svoju ulogu kada se u odgovornosti za djecu ispuni trajan i čvrst odnos između majke i oca.

Bez rađanja djece i rasta obitelji nema održivog razvoja i gospodarskog rasta. Rađanje djece ne smije dovesti do pada obitelji u siromaštvo.

Bez obitelji koja dobro funkcionira nema ni društva koje dobro funkcionira.” (uvod, stav. 2.- 5.)

Prema Temeljnom Zakonu, život se mora štiti i poštivati već od začeća (I. glava, 3. § (1)). Sve odredbe Temeljnog Zakona izričito definiraju roditelje kao oca i majku. Njihove obveze prema vlastitoj djeci su načelno odgovorno odgajanje, osiguravanje uvjeta potrebnih za tjelesni, intelektualni, duhovni i moralni razvoj, kao i pristup obrazovanju i zdravstvenoj zaštiti (II. glava, 9. § (1)). S druge strane, dijete je u obvezi da surađuje s roditeljima, da se kloni lošeg životnog stila, te da ispunjava svoje akademske obveze (II. glava, 12. §)

Vezano za redovne zakone, promjenom Zakona o postupku vezanog za matičnu knjigu, spol jedne osobe se definira kao „biološki spol određen na temelju primarnog spolnog obilježja ili kromosoma” te osobe. Dodatak od 2020. godine glasi da se spol ne može mijenjati – drugim riječima, da su promjene spola nemoguće.

Također je 2021. godine donijet Zakon o strožem djelovanju protiv pedofilskih prijestupnika, kao i o izmjenama i dopunama određenih zakona radi zaštite djece, ili na međunarodnoj razini poznat kao mađarski Anti-LGBT Zakon. Ovim Zakonom se zabranjuju svi proizvodi, reklame i medijski sadržaji za mlađe od 18 godina koji prikazuju homoseksualne ili „transrodne” osobe. Također se zabranjuje pojavljivanje LGBT+ osoba u reklamama za društvene svrhe, te svi obrazovni programi LGBT tematike.

Može se zaključiti da mađarsko zakonodavstvo daje novu i interesantnu perspektivu glede pitanja obitelji, pogotovo po pitanju odgovora kršćanske demokracije na post-modernističke i neo-marksističke ideologije. Iako se neke odredbe mogu tumačiti kao reakcija na navedene paradigme, naglašava se ljepota članaka čiji su izvori kršćanska filozofija i teologija.

 

Adrián István Uracs

pravnik i vanjski suradnik Zaklade za pravnu kulturu Ordo Iuris