Ordo Iuris

EU podržava globalno upravljanje zdravljem

• Europski parlament velikom je većinom glasova podržao prijedloge za donošenje nacrta odluke Vijeća kojom se države članice ovlašćuje za donošenje, u interesu Europske unije, izmjena Međunarodnog zdravstvenog pravilnika.

• Nedavno usvojeni amandmani na Međunarodni zdravstveni pravilnik, unatoč uklanjanju kontroverznih odredbi koje su se pojavljivale u ranijim nacrtima, i dalje izazivaju brojne prigovore, uključujući, uvođenje novih protupandemijskih stanja ili borbu protiv neodređenih „dezinformacija“.

• Prijedlog je podržalo 514 zastupnika u Europskom parlamentu, 126 ih je bilo protiv, a 6 suzdržanih.

Europski parlament usvojio je prijedlog Vijeća kojim se države članice pozivaju da u cijelosti usvoje izmjene Međunarodnog zdravstvenog pravilnika koje je usvojila 77. Svjetska zdravstvena skupština u lipnju 2024. Prijedlog je izradio poljski zastupnik Adam Jarubas (Poljska narodna stranka/Europska narodna stranka). Pravna osnova za prijedlog je bio članak 218.(6)(a)(iii) i (iv) Ugovora o funkcioniranju Europske unije, a izvjestitelj upravo Adam Jarubas (Poljska narodna stranka/Europska narodna stranka).

Citirani dokument započinje navođenjem konteksta prijedloga – izbijanja pandemije COVID-19, opisujući pravnu prirodu Međunarodnog zdravstvenog pravilnika i proces revizije raspravljanog pravilnika od strane Svjetske zdravstvene organizacije. Također se podsjeća da je pregovore u ime država članica Europske unije vodila Europska komisija, djelujući na temelju ovlaštenja koje je dalo Vijeće Europske unije.

U nacrtu prijedloga navedeno je da je cilj cijelog procesa revizije Međunarodnog zdravstvenog pravilnika jačanje globalne spremnosti, nadzora i odgovora na izvanredne situacije u javnom zdravstvu te izvlačenje pouka iz pandemije COVID-19. Istovremeno se naglašava da su gore navedeni ciljevi u skladu s prioritetima djelovanja Europske unije u području globalnog zdravlja. „Uvođenje amandmana je stoga očito u interesu Unije“, pišu autori dokumenta (str. 3). Ističu da nijedna promjena nije u suprotnosti s pravom EU-a te stoga nema potrebe za prigovorima na te izmjene.

U dokumentu se nadalje naglašava da Europska unija, kao međunarodna organizacija, ne može pristupiti Međunarodnom zdravstvenom pravilniku, što proizlazi iz činjenice da taj pravilnik ne predviđa mogućnost da regionalna organizacija za ekonomsku integraciju bude vezana njegovim odredbama. Stoga se razmatranim prijedlogom predlaže da Vijeće EU-a ovlašćuje države članice, djelujući zajednički u interesu Unije, da prihvate izmjene Međunarodnog zdravstvenog pravilnika (2005.) koje je usvojila 77. sjednica Svjetske zdravstvene skupštine.

Autori zatim daju opći pregled najvažnijih promjena Međunarodnog zdravstvenog pravilnika. U tom kontekstu, između ostalog, spominje se sljedeće: dodavanje nove razine uzbune, tj. „pandemijske izvanredne situacije“, stvaranje nacionalnih tijela za Međunarodne zdravstvene propise odgovornih za koordinaciju provedbe tih propisa na nacionalnoj razini i dodavanje odredbi usmjerenih na povećanje predanosti solidarnosti i pravdi. Također postoje informacije o uvođenju zahtjeva da WHO prilikom izdavanja preporuka uzme u obzir potrebu omogućavanja međunarodnih putovanja i održavanja međunarodnih lanaca opskrbe.

Na sljedećim stranicama nacrta prijedloga naznačeno je da se glavno područje politike obuhvaćeno Međunarodnim zdravstvenim pravilnikom i izmjenama usvojenim rezolucijom WHA77.17 odnosi na borbu protiv ozbiljnih prekograničnih prijetnji zdravlju, što, u skladu s člankom 168. stavkom 5. Ugovora o funkcioniranju Europske unije, spada u nadležnost Unije. U tom kontekstu, upućuje se na niz sekundarnih pravnih akata koji se odnose na široko shvaćenu zdravstvenu politiku. „Svi ovi amandmani u potpunosti su u skladu s ciljem prava EU o prevenciji, pripravnosti i odgovoru na ozbiljne prekogranične prijetnje zdravlju“, kažu autori dokumenta (str. 6).

Nadalje, tvrde da izmjene i dopune Međunarodnog zdravstvenog pravilnika obuhvaćaju i niz drugih područja politike koja spadaju u nadležnost Europske unije. Kao primjer navode članak 13. Međunarodnog zdravstvenog pravilnika, što je u skladu s politikom Europske unije o osiguravanju dovoljne i pravovremene dostupnosti medicinskih protumjera bitnih tijekom krize i opskrbe takvim resursima, uključujući i putem hitnih mjera.

U utorak, 6. svibnja 2025., Europski parlament je stavio prijedlog na glasovanje na plenarnoj sjednici. Prijedlog je podržalo 514 zastupnika u Europskom parlamentu, a 126 ih je bilo protiv. Šest zastupnika suzdržalo se od glasanja.

U svojoj analizi konačnih izmjena i dopuna Međunarodnog zdravstvenog pravilnika, pravnici Ordo Iurisa istaknuli su da je konačno prihvaćeni tekst napustio mnoge kontroverzne prijedloge koji su prethodno podneseni. Primjeri za to uključuju ideje prema kojima bi preporuke WHO-a s vremenom mogle postati obvezujuće ili napuštanje odredbi zbog kojih bi uloga država članica WHO-a u procesu uvođenja stanja prijetnje javnom zdravlju od međunarodnog značaja (stanje pripravnosti) bila značajno ograničena. S druge strane, značajan dio tada usvojenih amandmana na dotični pravilnik WHO-a bio je predmet kritika. Primjer za to su odredbe IHR-a koje se odnose na dodavanje novog stanja pripravnosti, tj. stanja prijetnje pandemijom. Stoga su stručnjaci Ordo Iurisa općenito negativno ocijenili nove izmjene Međunarodnog zdravstvenog pravilnika.

– Današnje glasovanje u Europskom parlamentu trebalo bi se smatrati još jednim primjerom podrške međunarodnih tijela i organizacija novom, globalnom modelu upravljanja zdravljem. U ovom slučaju, to je definitivno podrška Europske unije, koja potiče svoje države članice da prihvate kontroverzne izmjene Međunarodnog zdravstvenog pravilnika – komentira Patryk Ignaszczak iz Centra za međunarodno pravo Ordo Iuris.